IHMISEN POJAN TULEMINEN

Jeesuksen kertomus jatkuu, Matt. 24:

(Rinnakkaispaikat: Mark. 13:24-37; Luuk. 21:25-33, 17:26-30,34-36)

29. "Mutta heti noiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta, ja taivaiden voimat järkkyvät.

30. Silloin taivaalla näkyy Ihmisen Pojan merkki ja kaikki maan sukukunnat vaikeroivat, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan.

31. Suuren pasuunan soidessa hän lähettää enkelinsä kokoamaan hänen valittunsa neljältä ilmansuunnalta, taivasten ääristä niiden toisiin ääriin asti.

32. Oppikaa viikunapuusta tämä vertaus: kun sen oksa virkoaa ja lehdet puhkeavat, te tiedätte, että kesä on lähellä.

33. Samoin nähdessänne kaiken tämän tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.

34. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin tämä kaikki tapahtuu.

35. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.

36. Mutta sitä päivää tai hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä Poika, vaan Isä yksin.

37. Niin kuin oli Nooan päivinä, niin on oleva myös Ihmisen Pojan tullessa.

38. Niinä päivinä ennen vedenpaisumusta ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin.

39. He eivät aavistaneet mitään, ennen kuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki mukanaan. Näin on myös silloin, kun Ihmisen Poika tulee.

40. Silloin on kaksi miestä pellolla: toinen otetaan, toinen jätetään.

41. Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä: toinen otetaan, toinen jätetään.

42. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

43. Mutta sen te ymmärrätte, että jos talon isäntä tietäisi, millä yön hetkellä varas tulee, hän valvoisi eikä antaisi murtautua taloonsa.

44. Sen tähden olkaa tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista."

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Matt. 24:29-44)

29.Ennustus laajenee. Se ei koske enää vain rajoitettua tapahtumaa, esimerkiksi kaupungin valtausta, vaan taivas ja maakin joutuvat liikkeeseen. Vanha maailma häviää antaakseen tilaa uudelle. Voimat, jotka pitävät taivaankappaleita paikoillaan, planeettoja radoillaan, tulevat järkkymään. Maailma kulkee tuhoaan kohti.

30.Koska Kristus ei itse selittänyt, mikä tämä merkki on, on turha yrittää arvata sitä. Joku on sitä mieltä, että Jeesuksen tulemus pilvissä on juuri se merkki. Hän nousi ylös pilven peittäessä hänet opetuslasten näkyvistä (Apt 19-11), ja hän on tuleva takaisin taivaan pilvien päällä (Dan 7:13-14). Nämä ihmiset eivät itke katumuksen vaan epätoivon kyyneliä. "Parkuvat (koptè)", oikeastaan lyövät tuskaisina rintaansa.

31.Muinaisessa Israelissa pasuunat kutsuivat kansan sotaan ja suuriin juhliin tai ilmoittivat uuden kuukauden alkavaksi, 4 Moos 10:1-10; Ps 81:4; Vrt. Jes 27:13. Jumalan pasuuna on mainittu myös 1 Tess 4:16:ssa. Enkelit toteuttavat Jumalan tahdon (13:41). "Neljältä ilmalta", ilmansuunnalta korostaa valittujen kokoamista kaikilta maan kolkilta. On todennäköistä, että kuvaus viittaa pyhien kokoamiseen taivaaseen Kristuksen tullessa takaisin. Eräät kuitenkin uskovat sen viittaavan juutalaisten kokoontumiseen omaan maahansa, mikä on useita kertoja ennustettu Vt:ssa (ks. esim. 5 Moos 30:1-6 ja Jer 23:3-8). Herra karkotti heidät pois, ja hän tuo heidät myös takaisin.

32.Jeesuksen paluun täsmällinen ajankohta ei ole tiedossa (j. 36), mutta on olemassa selviä merkkejä, jotka enteilevät tapahtumaa. Jeesus käytti luonnosta otettua kuvaa. Kukaan ei tarvitse kalenteria huomatakseen kesän saapuneen. Se ilmenee luonnosta. Viikunapuu, jossa hedelmät tulivat ennen lehtiä, oli Israelissa varma kevään merkki.

33.Mainituista merkeistä heidän tulisi ymmärtää, että hetki on pian lähellä. Lähellä, oven edessä - kynnyksellä.

34.Puhetta sukupolvesta on tulkittu usealla eri tavalla. Tavallisimmat tulkinnat ovat seuraavat: a) Jeesus tarkoitti, että se sukupolvi, joka kuuli hänen puhuvan, näkisi Jerusalemin hävityksen, mikä tapahtui 40 vuotta myöhemmin. b) Sana "sukupolvi (genea)" voi tarkoittaa myös kansanheimoa. Se viittaisi tässä Juudan kansaan, joka ei milloinkaan häviä. c) Jeesus tarkoitti juutalaisia, joiden kanssa oli sinä päivänä ollut tekemisissä (21:23 - 23:39). d) Se sukupolvi, joka näkee näiden tapahtumien alun (Luuk 21:30-31), näkee lopunkin, »tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu», Luuk 21:32.

35.Lopussa taivas ja maa tuhoutuvat, mutta se, mitä Jeesus on sanonut, tulee kestämään ikuisesti. Vrt. 1 Piet 1:24-25.

36. Tiedämme varmasti Jeesuksen tulevan, mutta kukaan ei tiedä, milloin se tapahtuu. Päivä ja hetki on päätetty, mutta ainoastaan Jumala tietää, milloin aika on täyttynyt. Vrt, Apt 1:7. Monissa käännöksissä on ilmaisu »eikä myöskään Poika». Tämä esiintyy monissa vanhoissa käsikirjoituksissa (vrt. Mark 13:32).

37.Nooan ajalle oli leimaa-antavaa kevytmielinen turvallisuuden tunne, ja vääryys sai kokonaan ylivallan. »Maa tuli täyteen väkivaltaa», 1 Moos 6:11. Nooan julistamaa sanomaa eivät hänen aikalaisensa ottaneet vastaan. Kansa pilkkasi häntä ja sanoi hänen puhuvan tyhmyyksiä. Katastrofin merkkejäkään ei ollut näkyvissä. Nooan saarna oli riittävä merkki kansan varoittamiseksi.

"Tulemus (parçsia)". Kaikkialla Ut:ssa, missä tämä kreikan kielen sana esiintyy, se kuvaa fyysistä saapumista ja läsnäoloa.

38.Ihmisten elämäntavassa ei tässä mainita mitään erityistä vikaa, mutta siihen aikaan korostettiin oikeita asioita niin, että siitä oli lopulta seurauksena vääryys. Antauduttiin kokonaan maallisiin asioihin ja unohdettiin hengelliset arvot. Sen ajan ihmiset olivat pahoja, mutta Jeesus ei korosta tässä sitä. Hän viittaa heidän jokapäiväiseen elämäänsä ja vedenpaisumukseen, joka tuli heille täysin yllättäen.

40.Ulkonaisesti näillä kahdella ihmisellä ei ole mitään eroa. Toinen on kuitenkin valmistautunut ottamaan vastaan Jeesuksen. Siksi Jeesus tuleekin noutamaan hänet. Ks. 1 Tess 4:17.

41.Tuuli - tai vesimyllyt kuuluvat paljon myöhempään aikaan. Jeesuksen aikaan jauhettiin käsikivillä. Kaksi suurta kiveä oli asetettu päällekkäin ja päällimmäistä pyöritettiin kahvan avulla. Jauhaminen oli naisten työtä. Raamatussa on lukuisia viittauksia jauhamiseen (ks. esim. Saarn 12:4; Jer 25:10; Ilm 18:22). Työtä tehtiin joko varhain aamulla tai myöhään illalla. Myllynkivet olivat taloudessa niin tärkeät, että niitä ei ollut luvallista ottaa pantiksi, 5 Moos 24:6.

42."Valvokaa siis" merkitsee, että meidän tulee elää pyhitettyä elämää sitä päivää odotellessa. Meidän tulee olla valmiit, Luuk 12:35. Jeesus ikään kuin käskee alati pitää silmänsä auki voidakseen nähdä merkit ja odottaa sitä päivää. Mutta kaikesta valvomisesta huolimatta yksikään ei tiedä Herran tulemuksen päivää eikä hetkeä. Hänen tulemuksensa päivä luo valoaan kaikkiin meidän muihin päiviimme. Meidän tulee olla aina valmiit sitä varten.

43.Emme voi esittää mitään puolustusta, miksi emme olisi valmiita. Ks. 1 Tess 5:2-4. Yövartioista ks. Matt 14:25.

44."Olkaa valmiit" ilmaisee saman kuin kehotus »valvokaa». Emme tiedä, milloin Herra tulee, mutta tiedämme hänen tulevan. Vanha rabbiininen sananlasku sanoi: »Kolme asiaa tulee odottamatta: Messias, aarteen löytyminen ja skorpioni.» Sana "sentähden" varoittaa meitä toistamasta edellisessä jakeessa mainittua virhettä. Jos uskomme Jeesuksen tulemukseen, meidän on myös elettävä sen mukaisesti. "Tekin" viittaa juuri mainittuun perheenisäntään. Hänen laillaan myös Kristusta odottavan uskovan tulee valvoa. Koko yö on valvottava. Valvomisen ollessa kysymyksessä on perustavan tärkeätä, että pysytään joka hetki valveilla.


Sivun alkuun

Luotu WebnodellaLuo ilmainen nettisivusto

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita