MIKSI PELASTUS?


Siksi, että ihmistä on kerran huijattu raskaasti ja joudumme sen asian kanssa silmätysten koko elämämme ajan. Kun Aadam ja Eeva oli luotu, tuli yllätysvieras käväisemään heidän luonaan paratiisin puutarhaan. Käynti ei ollut mikään tavallinen vierailu, vaan siihen liittyi petos, eli suuri huijaus.

Tri Charles Stanley opettaa aiheesta.

Paholaisella on kaikenlaisia työkaluja. Ei ole väliä, mitä työkaluja se käyttää. Kaikkivaltiaan Jumalan periaatteita ei voi kieltää. Jumalan periaate on, että synnillä on seurauksensa. Paholainen väittää toista. Koko ihmiskunnan historia todistaa, että synnillä on seurauksensa.

Saarnani otsikko on Suuri huijaus.

Huijaaminen on valehtelemista ja harhaanjohtamista eli eksyttämistä. Mieti, oletko itse joutunut harhaanjohdetuksi tai huijatuksi? Onko sinua petetty? Kaikille on joskus valehdeltu. Ehkä olet itse johdattanut toista harhaan tai pettänyt. Tai antanut väärää tietoa. On kiinnostavaa, että heti kun avaa Jumalan Sanan, ihan heti, Jumala haluaa opettaa meille tärkeän asian. Voisi ajatella, että nämä asiat olisivat jossain muualla Raamatussa, mutta ei.

On luomiskertomus. Sitten tulee miehen ja naisen luominen. Sitten päästään jo huijaukseen, joka vaikutti ja vaikuttaa ihmisiin koko elämän ajan. Yksi paholaisen taktiikka on tuoda elämään syyllisyyttä, pelkoa, häpeää ja tappiota. Sitä aikaansaadaan huijaamalla. On helppo sanoa, ettei ole koskaan tullut huijatuksi, vaikka onkin. Tai sanoa, ettei huijaa toisia. Ehkä huijaat, ehkä et. Mieti itseksesi. Tämä on hyvin tärkeä opetus, koska Raamatussa kerrotaan selvästi, mikä on sen kanta huijaamiseen, toisten pettämiseen. 1. Mooseksen kirjan luvussa 2. alkaen jakeesta 16 sanotaan: Herra Jumala käski ihmistä sanoen: Syö vapaasti muista paratiisin puista, mutta hyvän ja pahan tiedon puusta älä syö, sillä päivänä, jona siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman.

Kysymys kuuluu: Mikä on suuri huijaus? Se on, että voi tehdä syntiä ilman seurauksia. On suurta huijausta ajatella, ettei synnillä olisi seurauksia. Tämä valhe toimii joskus jokaisen elämässä. Uskomme, että voimme tehdä syntiä ilman seurauksia. Se näkyi Aadamin ja Eevan elämässä ja koko Raamatun muukin sisältö todistaa, ettei Jumalaa vastaan voi tehdä syntiä ilman seurauksia. Tämä pätee kaikkiin. Paholaisen valhe on: Ei Jumala sitä tarkoittanut, ei sinulle niin käy. Raamatusta voi tarkistaa, ettei tämä pitänyt paikkaansa. Katsotaan asiaa hieman eri vinkkelistä ja mietitään, kuka on Raamatun kiusaaja. Mooseksen 1. kirjan luvun 3. alussa sanotaan: Käärme oli kavalin eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: Onko Jumala todella sanonut: Ette saa syödä mistään puutarhan puusta? Ei Jumala niin sanonut. Käärme kysyi, sanoiko Jumala, ettei saa syödä mistään puusta. Eeva vastasi: Vain puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi. Jumala kielsi syömästä vain yhdestä puusta. Kuuntele, mitä paholainen sanoi. Silloin käärme sanoi naiselle: Ei, ette te kuole. Siis ei oikeastaan. Tämän olennon kautta Jumala salli koetella Aadamia ja Eevaa. Se sai, mitä tuleman piti ja vaikuttaa yhä tänäänkin.

Paholainen ei tee mitään hyvää. Se on petturi. Katsotaan Ilmestyskirjan lukua 12. Jakeesta 9 alkaen. Tuo suuri lohikäärme, tuo muinaisaikojen käärme, jota kutsutaan Paholaiseksi ja Saatanaksi, tuo koko ihmiskunnan eksyttäjä, syöstiin maan päälle, ja samoin syöstiin alas enkelit. Huomaa, että paholainen ei ole vain käärme. Paholainen on luotu olento. Ihminen lankesi sen houkutukseen. Mekin lankeamme, jos emme ole varovaisia. Mietitään tätä hieman. Paholainen ei ole muuttunut. Se on yhä sama. Suurta huijausta on väite, että syntiä voi tehdä ilman seurauksia. Se on paholaisen valhe. Näin paholainen toimii. Voi tehdä syntiä: mitä vaan, katsella, kuunnella... eikä siitä seuraa mitään. Se on ehdoton valhe. Jumala sanoo: Älä anna väärää todistusta. Paholainen tekee sitä jatkuvasti.

Pohditaan nyt... Mikä oli paholaisen, kiusaajan houkutus? Aadamilla ja Eevalla oli kaikki, mitä he tarvitsivat. Taivas maan päällä. Paholainen muistutti, että jotakin puuttui silti. He voisivat olla Jumalan kaltaisia. He voisivat erottaa hyvän ja pahan. Kun paholainen houkuttelee, eikö se käytäkin syöttinä jotain, mitä meillä ei ole? Jotain, mitä haluaisimme? Tätä kikkaa paholainen käyttää. Katsellessaan kaikkea Eeva näki, että puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä.

Eikö paholainen toista tätä valetta yhäkin? Hyvää vatsalle, antaa mielihyvää, mukavaa katsella ja kokea. Ajattele, kuinka moni synti sopii tuohon kuvaukseen. Maku, ulkonäkö, kokemus. Kuvaus sopii kaikkeen juomisesta seksiin. Kaikki synnit ovat sellaisia. Juuri tätä paholainen hyödynsi. Paholainen tivasi, mitä Jumala todella sanoi. Montako kertaa olet houkutuksissa itse miettinyt, onko Jumala todella sanonut niin tai onko Raamatussa sellaista kohtaa? Olen kuullut, että se olisi Raamatussa, mutten tiedä, sanoiko Jumala niin. Näin paholainen puhui Eevalle ja puhuu meille tänään.

Siksi ihmiset sanovat: Olen kristitty, mutta en ehkä usko koko Raamattua. Ihmiset, jotka sanovat näin, valitsevat asiat, joihin haluavat uskoa ja jotka eivät ole heille uhaksi: Jumala on rakkaus. Jumala rakastaa lapsiaan. Taivas, oi taivas! Raamattu taas muistuttaa, että synnin palkka on kuolema. Kadotetut eivät siteeraa sitä. He puhuvat Jumalan rakkaudesta ja taivaasta, ja ettei Jumala antaisi kenenkään joutua helvettiin. He valikoivat, mitä uskovat. Raamatusta ei voi valikoida. Tai voi, omaksi tuhokseen. Paholainen huijasi Eevaa sanomalla, että on ihan ok syödä puusta, vaikka Jumala kielsikin. Eeva ei uskonut Jumalaa. Jumala sanoi, että jos syö hyvän ja pahan tiedon puusta, kuolee. Luuletko, että tämä asia on muuttunut? Onko Jumalan toteamus kuolemasta synnin palkkana muuttunut? Ei, se pätee yhä. Suuri huijaus on, ettei synnistä Jumalaa vastaan ole seurauksia. Silti kaikki tietävät omasta kokemuksestaan ja muita katsomalla, että tottelemattomuus Jumalaa kohtaan aiheuttaa seuraamuksia. Aadamista ja Eevasta lähtien näin on ollut ja on yhä.

Jos nyt tiedämme, mitä houkutus on, mietitään paholaisen taktiikkaa. Paholainen johdatti Eevan kyseenalaistamaan Jumalan sanat. Siitä kaikki alkaa. Kun alkaa epäillä Jumalan Sanaa, alkaa alamäki, koska epäilyä seuraa yleensä kieltäminen. En usko tuota, ei se ole mikään ongelma. Silloin huijaus voi edetä. Eihän rakkauden Jumala antaisi sellaista tapahtua... Ihminen ei enää tottele Jumalaa. Se johtaa tuhoon. Sama kaava toistuu jatkuvasti. Ihmiset toistavat: Jumala on rakkaus. Ei Hän tekisi sellaista... Jumalan Sana osoittaa kuitenkin, että on huijausta ajatella, että olisi syntiä ilman seurauksia. Seurauksia on, olitpa kuka vaan. Ne huomaa, jos katsoo elämäänsä rehellisesti. Mutta asiat vaan sattuvat menemään niin. Eikö ole mielenkiintoista, että niin aina käy? Eikö kyse ole juuri siitä asiasta, joka kaihersi omassatunnossa ja jonka haluaisit muuttaa? Jumala ja Hänen periaatteensa eivät muutu. Minusta on kiinnostavaa, että aivan Raamatun alkulehdiltä alkaen ja läpi koko Raamatun painotetaan tätä samaa asiaa. Synnin palkka on kuolema.

Tottelemattomuudesta Kaikkivaltiasta kohtaan on seurauksia. Paholainen sanoi Eevalle, että puun hedelmä tekee viisaaksi. Se vetosi luonnollisiin haluihin. Niin paholainen toimii. Moottoritiellä voi nähdä viski- tai viinimainoksen. Siinä ei ole rikkinäisiä pulloja eikä kauheita värejä. Se on niin houkutteleva kuin voi olla. Mitä tahansa mainostetaan, mainoksesta tehdään silmää miellyttävä. Kun asian näkee ja miettii tarpeeksi, haluaa sen. Uuden miehen tai naisen, uutta juomaa tai jotain, jolla sekoittaa pää. Vaikka huumeita. Paholaisella on kaikenlaisia työkaluja. Ei ole väliä, mitä työkalua se käyttää. Kaikkivaltiaan Jumalan periaatteita ei voi kieltää. Jumalan periaate on, että synnillä on seurauksensa. Paholainen väittää toista.

Koko ihmiskunnan historia todistaa, että synnillä on seurauksensa. Ennen kuin teet jotain väärää, katsot tai teet jotain, mitä ei pitäisi, mietitkö seurauksia? Paholainen sanoo, ettei niitä ole. Kaikkihan näin tekevät... Sinun on kysyttävä Jumalan mielipidettä. Luuletko, että Jumala vastaisi: Kaikki ok? Kuolet, mutta ei tässä mitään... Ei, Jumala tekee Sanassaan selväksi, kuinka vakavaa synti on. Se on ansa. Synti ilman seurauksia on mahdottomuus. Kun synti houkuttaa, mietitkö seurauksia? Kun Pyhä Henki on sinussa, Hän kehottaa miettimään seurauksia. Hän on suojelija ja totuuden välittäjä. Herra, mitä sanot? Jos olet ollut kristitty vähän aikaa, tiedät itse, mikä on oikein ja väärin. Ihmiset, jotka elävät Jumalan tahdon mukaan, eivät ole täydellisiä. Heidän tavoitteensa on elää Jumalaa totellen. Heidän ei tarvitse ajatella, onko asia oikein vai väärin. He tietävät, mikä on syntiä. Kun Jumalan kansa elää pyhää, Jumalan mielen mukaista elämää, se puhuttelee ihmisiä, jotka elävät synnissä. Aina he eivät pidä kristityistä ja yrittävät tehdä kaikkensa murentaakseen sen, mihin uskomme.

Totuus on silti, että synti aiheuttaa seurauksia, joista Raamattu kertoo. Mietitään tätä vähän aikaa. Ajatelkaa, millainen tragedia tämä oli. Aadam ja Eeva saivat kuulla totuuden, mutta tottelivat paholaisen valhetta. Heidän täydellinen viattomuutensa kääntyi häpeäksi. He alkoivat kokea häpeää ilon sijaan. He kokivat syyllisyyttä, häpeää, pelkoa ja paljastumisen tunnetta. Tuossa täydellisessä puutarhassa he kokivat pelkoa, häpeää, syyllisyyttä ja paljastumisen tunnetta. Kuvitelkaa, mitä liikkui mielessä, kun he kuulivat Jumalan tulevan? Kuulivat Jumalan askeleet, kuten sanotaan. Sitten he kuulivat äänen, jota eivät koskaan unohtaneet. Aadam, missä olet? Jumala ei kysynyt tarvitakseen tiedon. Hän voisi sanoa saman sinullekin. Hän voisi huutaa nimeäsi ja kysyä, missä olet. Jos elät synnissä, Hän varmaan onkin tehnyt niin, muttet ole tajunnut, että se on Hän. Olet kuullut sydämessäsi: Missä olet? Miksi olet siinä, missä olet? Jumala ei kysynyt tiedon puutteen vuoksi. Jumala halusi, että he huomaavat olevansa erossa Hänestä. Aadam ja Eeva piiloutuivat puskiin peittääkseen paljaan kehonsa.

Emme voi edes kuvitella, millaiset kauheat tunteet velloivat heidän mielessään, kun he kuulivat Jumalan tulevan ja tiesivät tehneensä syntiä. He tajusivat olevansa alasti. Aiemmin Jumala oli rakkaudessaan antanut heille kaiken kuviteltavissa olevan. Uskoessaan yhden valheen he luopuivat kaikesta siitä. Se valhe oli: Voit tehdä syntiä ilman seurauksia. On ihmisiä, jotka ovat kokeneet sen. He ovat menettäneet perheensä, ihmissuhteensa, työnsä ja kaikkensa tietoisen synnin takia. Mitä paholainen sanoikaan: Ei Jumala sitä tarkoita... Oikeasti synnillä on seurauksensa etkä sinä ole poikkeus. Saatat ajatella varallisuuttasi ja asemaasi, vetovoimaasi ja suosiotasi. Ei Jumala ole vaikuttunut siitä.

Synti aiheuttaa ylimaallisia seurauksia ihmisen elämään. Monet ihmettelevät: Miksi Jumala teki tämän minulle? Ei Jumala tehnyt sitä sinulle. Synnin palkka on kuolema. Jumalan lahja on ikuinen elämä. Kumman valitset?

Lankeamisen jälkeen Aadam ja Eeva syyttelivät toisiaan. Nyt annan listan asioista, jotka tapahtuivat heille.

1. He menettivät viattomuutensa. He olivat viattomia ja alastomia, ja kaikki oli hyvin, mutta nyt piti saada vaatteet. Millaiset? Pensaiden lehdet. He halusivat peittää alastomat kehonsa. He siis menettivät vilpittömyytensä.

2. He menettivät suhteensa Jumalaan. Siksi he pelästyivät kovasti, kun kuulivat Jumalan tulevan.

3. He menettivät kotinsa puutarhassa. He joutuivat pois puutarhasta maailmaan pärjäämään yksin. Jos satut muistamaan, Aadam ei yli 900 vuotta. Mieti vähän. Hän eli puutarhassa, jossa oli kaikkea, ja kun hän joutui sieltä pois, hän eli noin 900 vuotta maailmassa, jossa oli puutetta, pahuutta ja muuta vastaavaa. Kuinkahan monesti hän pysähtyi toteamaan Eevalle, kuinka hyvin asiat olivat puutarhassa. Näin ihmiset monesti sanovat, kun kulkevat eroon Jumalasta.

4. Puutarhasta lähteminen vaikutti kaikkeen ihmiskuntaan ikiajoiksi. Aadamin ja Eevan teko vaikutti meihinkin.

5. Koemme tuskaa ja kärsimystä, vaikeuksia, häpeää ja menetyksiä Jumalan tuomion seurauksena. Mieti asiaa.

Tämän saarnan voi typistää. Synti Jumalaa vastaan aiheuttaa väistämättä seurauksia. Kyse on valinnasta. Entä kaikki synti, jota olen jo tehnyt? Jos haluat tunnustaa syntisi, tulla Herran Jeesuksen luo ja pyytää anteeksi virheitäsi... Älä yritä peittää niitä.

Herra, olen tehnyt virheitä. Olen tehnyt syntiä Sinua vastaan. Olen ollut tottelematon ja toiminut käskyjäsi vastaan. Olen vetänyt muitakin mukanani. Olen ollut paha ja syntinen. Anna anteeksi, puhdista minut ja auta minua. Tarvitsen Sinua, Herra. Tätä tulisi pyytää. Et voi lähestyä Jumalaa ja sanoa: Olen antanut paljon, olen pyrkinyt olemaan hyvä enkä ole ollut vankilassa. Olen kuullut kaikenlaista. Tuollaisilla asioilla ei ole mitään tekemistä synnin kanssa. Synti pitää tunnustaa ja sitä pitää pyytää anteeksi. Ei siksi, että tulet tekemään jotain. Tule Jumalan luo Jeesuksen kautta. Hän vuodatti verensä ja kuoli ristillä. Jeesus maksoi hinnan, että saisimme syntimme anteeksi. Jos Jeesus jätetään yhtälöstä pois, mihin perustuu pelastus? Koskaan ei voi olla tarpeeksi hyvä. Vain Jeesuksen Golgatalla vuodattama veri maksoi syntivelkamme kokonaan. Ihan sama, mitä olet tehnyt, missä ja kenen kanssa ollut, jos vain haluat koko sydämestäsi pyytää Jumalalta anteeksi ja katua. Se tarkoittaa, että olet kävellyt yhteen suuntaan ja kun kadut, käännyt toiseen suuntaan, koska nyt seuraat Jeesusta. Tämä on todella yksinkertaista. Joko uskoo, että Jumala antaa anteeksi tai ei usko. Jos uskoo, tietää sydämessään, että on hyväksytty Jeesuksen työn ansiosta.

Mutta olen ollut väärässä niin kauan... Apostoli Paavali tappoi kristittyjä. Hän saattoi heitä vankilaan ja teki heille kaikkea mahdollista. Mutta mitä Jumala teki hänelle? Hän sokaisi Paavalin saadakseen hänen huomionsa. Siispä ehdottaisin, ettet ala koetella Jumalaa. Sinä, joka katsot, kuuntelet tai olet täällä, olet kuullut totuuden. Et voi puolustella Jumalan edessä. Pyydä Häneltä anteeksi. Pyydä puhdistamaan itsesi. Antaudu Hänelle. Katso, kuinka upeasti Hän toimii elämässäsi. Aamen? - Aamen.

Kiitos Isä, ettet koskaan käännytä luoksesi tulevaa pois. Et käännytä pois syntinsä tunnustavaa ja sydämestään katuvaa. Rukoilen, että jokainen saarnani kuuleva katsoisi itseensä eikä johonkuhun toiseen ja kysyisi itseltään kärkeviä kysymyksiä omasta elämästään ja lopuksi tunnustaisi syntisyytensä, arvottomuutensa, tottelemattomuutensa ja sydämensä pahuuden. Rukoilen, että kukin antaisi elämänsä Sinulle, anteeksiantavalle ja rakastavalle Jumalalle. Voimme luottaa anteeksiantoosi. Jeesuksen nimessä. Aamen.

Sivun alkuun


Luotu WebnodellaLuo ilmainen nettisivusto

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita